Školní jídelna
Školní jídelna
Součástí všech MŠ, které jsou součástí 4. mateřské školy, je školní jídelna. Při přípravě jídel postupujeme podle vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování a řídíme se platnými výživovými normami a zásadami zdravé výživy.
Jídelna připravuje denně 3 jídla: přesnídávku, oběd a odpolední svačinu. Celodenní pitný režim.
Svačiny: kuchařky připraví svačinu a nápoje, děti se samy obsluhují – vybírají si množství potravin i druh nápoje, po svačince odnesou nádobí.
Oběd: hlavní jídlo na talíře připravuje kuchařka. Polévku děti dostanou na talíř (mladší děti), velké děti si nabírají samy u stolečků z mísy. Děti si mají právo říci o množství popř. co na talíř nechtějí. Podle věkové skupiny děti používají příbory, po obědě si děti odnesou talíř.
MŠ neposkytuje stravování pro cizí strávníky. Cizím osobám je vstup do prostor kuchyně zakázán.
Při sestavování jídelníčku se řídíme se nutričním doporučením ministerstva zdravotnictví, dodržujeme pestrost nabízených pokrmů a pravidla spotřebního koše, tzn., ve stravě jsou zastoupeny kategorie potravin maso, ryby, mléko a mléčné výrobny, tuky, cukry, zelenina a ovoce, brambory, luštěniny, rostlinné tuky, oleje a vejce. Zařazujeme i produkty zdravé výživy (např. cizrna, kuskus, různé druhy luštěniny, saláty, kaše).
Do jídla děti zásadně nenutíme. Naší snahou je vyvolat v dětech pocit zvědavosti, jídlo alespoň ochutnat, přivonět si nebo si prohlédnout. Podporujeme děti v jejich samostatnosti tím, že si svou porci svačinky (volby velikosti pečiva, množství pomazánky či kaše, ovoce a zeleniny, pití) připravují podle schopností samy. Touto cestou podporujeme návyky.
Snažíme se zlepšit: průběžně sledovat, hodnotit a přijímat opatření k optimálnímu plnění spotřebního koše. Upřednostňovat v jídelníčku sezónní potraviny a z regionálních zdrojů, nově chceme využít vlastních zdrojů (výpěstků)- např. bylinky.
Pitný režim: děti dodržují po celý den průběžně. Děti mají k dispozici v každé třídě tekutiny v nerezové konvici, ze které si mohou nalévat (zajišťují kuchařky) a čistou vodu v dětských dávkovačích, z kterých so mohou obsluhovat samy. Učitelky vedou děti k pití, konvice se průběžně doplňují. Nápoje jsou obměňovány – čaje, voda, ovocné šťávy, minerálky, atd.